خلاصه بازار یک شنبه 10 شهریور 92
نوشته شده توسط : مجید زارعی

سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با 4 درصد رشد در آخرین معامله به 32602 ریال رسیده است. این شرکت با اعلام تصویب پیشنهاد فروش ارز به نرخ آزاد توسط هیئت مدیره شرکت و با در نظر گرفتن موضوع افزایش مقدار فروش محصولات صادراتی، درآمد هر سهم برای سال مالی 92 را با 23.6 درصد افزایش 6867 ریال پیش‌بینی نموده است. پتروشیمی آبادان در آخرین معامله 2.1 درصد کاهش داشته و به 12900 ریال رسیده اما قیمت پایانی‌اش با 1.8 درصد افزایش 13417 ریال محاسبه شده است. پیش بینی حسابرسی شده درآمد هر سهم سال مالی جاری این شرکت هیچ تغییری نداشته با این حال به منظور بررسی بیشتر اطلاعات متوقف شده است.

پالایشگاه تهران با پنج درصد رشد تا 806454 ریال افزایش یافته. است قیمت این سهم از ابتدای هفته گذشته بیش از 35 درصد بالا رفته است. پالایشگاه بندرعباس با صف خرید در 12393 ریال بسته شده، و افت قیمت روزهای پس از بازگشایی را جبران کرده است. نفت خام برای شرکت‌های پالایشگاهی در سال 91 با نرخ ارز 1226 ریال محاسبه می‌شده و در سال 92 این نرخ به نرخ مبادله‌ای تغییر کرده است، براساس نامه ‌ای از وزارت نفت که امروز به بازار منعکس شده، مقرر گردیده این تفاوت قیمت در موجودی نفت خام پایان دوره سال 91 پالایشگاه‌ها محاسبه نشود، به این ترتیب از هزینه تولید محصولات در سال 92 کاسته شده و اثرات این موضوع می تواند در صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها منعکس شود.

در بخش فلزات و کانی‌های فلزی بیش از 90 درصد شرکت‌ها افزایش یافته‌اند. ذوب آهن، ملی مس و توسعه معادن روی ایران با صف خرید بسته شده اند. ذوب آهن برای سومین روز افزایش یافته و به 3939 ریال رسیده، حجم معاملات این نماد نزدیک به دو برابر میانگین سه ماهه بوده است. ملی مس ایران در آخرین معامله با 4 درصد افزایش به 3544 ریال رسیده در حالی که به علت حجم معاملات کمتر از حجم مبنا قیمت پایانی‌اش تنها 1.7 درصد افزایش یافته است. مجلس شورای اسلامی امروز در حالی طرح تحقیق و تفحص در مورد این شرکت را تصویب کرده که مدیرعامل اسبق این شرکت به دلیل برخی اتهامات مالی در بازداشت می‌باشد.

همچنین یک گزارش امیدوار کننده از کارخانجات چین موجب افزایش گمانه زنی ها در مورد رشد قیمت فلزات شده است. شاخص رسمی PMI کارخانجات چین که بامداد امروز منتشر شده نشان می دهد که فعالیت ها با بیشترین سرعت در چهارده ماه اخیر افزایش یافته است. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات صنعتی دنیاست و این خبر می تواند با بازگشایی بازارهای جهانی از بامداد دوشنبه در قیمت فلزات منعکس شود. جزئیات تحولات هفته پیش رو در دورنمای هفتگی کارگزاری مفید بررسی خواهد شد.

علاوه بر این، رئیس جمهور امریکا تصمیم نهایی برای حمله به سوریه را به نظر کنگره مربوط کرده که  به عنوان نشانه ای از فوری نبودن اقدام نظامی تعبیر شده است. این شرایط در صورت ادامه می تواند به کاهش سطح ریسک کمک کند. در بازار سکه و ارز تهران نیز قیمت ها نسبت به روز گذشته کاهش یافته است.

بیشتر تولیدکنندگان خودرو و قطعه سازان با کاهش قیمت و صف فروش بسته شده‌اند. صف فروش ایران خودرو در نیم ساعت پایانی تشکیل شده و در آخرین معامله به 2065 ریال رسیده است؛ این سومین روزی است که این شرکت با صف فروش بسته می‌شود و حجم صف فروشش در حال کم شدن است. ایركا پارت صنعت با 9.3 درصد افت در آخرین معامله به 1951 ریال رسیده است. گروه‌ صنعتی‌ بارز برای چهارمین روز با صف فروش بسته شده در حالیکه از حجم صف فروشش کاسته شده است، این نماد برای سومین روز توسط میانگین متحرک 50 روزه حمایت شده و در آخرین معامله 7087 ریال قیمت خورده است.

بجز قند پیرانشهر سایر نمادهای قند و شکر تا 4 درصد کاهش یافته‌اند. قند پیرانشهر در آخرین معامله با 0.8 درصد کاهش به 1450 تومان رسیده است. در مورد این سهم، قیمت 1400 تومان از نظر تکنیکی محدوده مقاومتی قوی بوده که دو ماهه قبل شکسته شده و اکنون نقش حمایتی دارد. قند نیشابور با بیش از 9 درصد افت بازگشایی شده و به 6165 ریال رسیده است. مقامات دولتی اخیرا تاکید کرده اند که در مقابل افزایش قیمت ها مقاومت می کنند؛ موضوعی که برای مدت ها دلیل رشد بسیاری از شرکت ها از جمله تولید کنندگان قند و شکر بوده است.

بیش از نیمی از نمادهای دارویی کاهش قیمت داشته‌اند. داروسازی اکسیر پس از بازگشایی در ادامه روند نه روز کاری اخیر در آخرین معامله 8.2 درصد کاهش یافته و به 16311 ریال رسیده است. به گزارش مهر، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو وعده داده تا پایان سال آرامش را به حوزه دارو برگرداند و قیمت دارو به قبل از دوران افزایش قیمت‌ها باز گردد. از سوی دیگر، گمرک ایران در بخشنامه تازه ای نیاز به مجوز وزارت بهداشت برای صادرات محصولات دارویی را حذف کرده است.

اکثر بانک ها از جمله تجارت، پارسیان، پست بانک، بانک ملت، اقتصاد نوین و بانک سینا برای حداقل سه روز متوالی کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. تنها بانک انصار با رسیدن به سطح حمایت 260 تومانی 4 درصد رشد کرده و در 2693 ریال با صف خرید بسته شده است. قیمت بیشتر شرکت‌های لیزینگ افزایش یافته است و نمادهای بیمه‌ای با نوسان قیمت مواجه بوده‌اند.  سرمایه گذاری صنعت و معدن برای چهارمین روز متوالی با صف فروش بسته شده و 2725 ریال معامله شده است.

مخابرات ایران برای یازدهمین روز متوالی با صف فروش بسته شده و به 2459 ریال رسیده است، این شرکت پس از سخنان وزیر ارتباطات در خصوص منتفی شدن هم کدی استان‌ها و همچنین عدم افزایش آبونمان تعرفه مخابرات نزدیک به 17 درصد کاهش یافته است. به گفته معاون حقوقی وزیر ارتباطات، دستور وزیر فقط برای توقف طرح هم‌ کدی بوده و شامل تعرفه یکسان همراه اول نمی‌شود. وی همچنین گفته که اظهارات مخابرات در خصوص ضرر ناشی از همکدی غیر واقعی بوده است.

شرکت های سیمانی ششمین روز متوالی کاهش را تجربه کرده اند، کاهش شرکت‌های بزرگ همچون سیمان فارس و خوزستان و سیمان تهران نسبت به روزهای اخیر کمتر بوده و صف‌های فروش به تعادل رسیده‌اند. سیمان غرب در ششمین روز کاهش 2.7 درصد کاهش یافته و با رسیدن به 750 تومان در کمینه هشت هفته اخیر قرار دارد.

مپنا با 3.3 درصد کاهش به 6489 ریال رسیده و به این ترتیب 12 درصد از بیشینه تاریخی خود فاصله گرفته است.

-

 

جدول تغییرات

تغییرات در ساعت 12:00 نسبت به زمان مشابه روز کاری قبل:

 




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 418
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهريور 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: